2013.gada 5.marta laikraksta „Dienas bizness” publikācijās „EDS kā Rīga nekad nebūs gatava” un „Bizness vispirms pieprasa servisu” par Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (turpmāk – EDS) esošajām iespējām un klientiem nodrošināto servisu sniegta neprecīza un nepilnīga informācija. Lai informētu klientus par esošajām EDS iespējām un VID piedāvāto servisu, VID sniedz plašāku informāciju par publikācijās neprecīzi norādīto informāciju.
Lai nodokļu maksātāji varētu kārtot saistības atbilstoši normatīvo aktu prasībām, ņemot vērā izmaiņas, kas regulāri tiek veiktas nodokļu normatīvajos aktos, EDS regulāri tiek pilnveidota, uzlabota un modernizēta. Tāpat regulāri tiek veikti uzlabojumi, lai nodrošinātu sistēmas lietotājiem ērtāku darbu, kā arī tiek piedāvātas jaunas iespējas un pakalpojumi. Tādējādi, kā jebkura informācijas sistēma, EDS nekad nevarētu būt pilnībā gatava.
Kādus dokumentus var iesniegt EDS?
EDS pirmsākumos bija iespējams iesniegt tikai daļu no normatīvajos aktos noteiktiem pārskatiem, deklarācijām. Šobrīd, izmantojot EDS, ir iespējams VID iesniegt visus nepieciešamos dokumentus gan strukturētā (noteiktā formā), gan nestrukturētā (pievienojot atsevišķi sagatavoto dokumenta failu) veidā. Papildus normatīvajos aktos noteiktajiem pārskatiem un deklarācijām nodokļu maksātājam, izmantojot EDS, ir iespējams iesniegt jebkādus citus dokumentus vai informāciju, tai skaitā, iesniegumus, paskaidrojumus, tādējādi klientiem – nodokļu maksātājiem, kuri ir EDS lietotāji, tiek pilnībā nodrošināta iespēja komunicēt ar VID elektroniski, klātienē neapmeklējot VID klientu apkalpošanas centrus.
„Dienas biznesa” publikācijā LTRK viceprezidente Lienīte Caune norādīja, ka uzņēmēji vēlas, lai EDS būtu iespējams nosūtīt paskaidrojumus nodokļu administrācijai. VID informē, ka jau šobrīd nodokļu maksātāji jebkādu paskaidrojumu, iesniegumu vai citus dokumentus, kurus VID ir pieprasījis, var iesniegt VID elektroniski, izmantojot EDS nestrukturētos dokumentus „Informācija VID apkalpošanas centriem”, „Informācija VID Muitas pārvaldei”, „Informācija VID Akcīzes pārvaldei”.
Kurš var būt tiesību pārvaldnieks un kam var būt tiesības iesniegt un parakstīt dokumentus EDS?
Tiesību pārvaldnieks ir nodokļu maksātāja – EDS klienta nozīmēts lietotājs, kuram ir piešķirtas tiesības noteikt vai mainīt citu šī klienta lietotāju tiesības (tiesības skatīties dokumentus, tiesības labot dokumentus un tiesības iesniegt dokumentus). Tiesību pārvaldnieks katram klientam var būt tikai viens, bet tam nav obligāti jābūt nodokļu maksātāja (juridiskās personas) amatpersonai (uzņēmuma vadītājam). Tiesību pārvaldnieks var būt jebkura cita nodokļu maksātāja nozīmēta persona, sistēmas lietotājs, kurš visbiežāk izmanto EDS un kuram nodokļu maksātāja amatpersona uzticas, piemēram, grāmatvedis. Papildus tiesību pārvaldniekam, nodokļu maksātājam ir iespēja norādīt un piereģistrēt EDS vairākus lietotājus, kuriem ir tiesības nodokļu maksātāja vārdā sagatavot EDS deklarācijas, pārskatus un dokumentus.
Savukārt iesniegt un parakstīt dokumentus EDS, tāpat kā papīra veidā, saskaņā ar normatīvajiem aktiem drīkst tikai nodokļu maksātāja amatpersona, kurai ir tiesības pārstāvēt konkrēto nodokļu maksātāju, vai arī tās pilnvarota persona. Līdz ar to gadījumos, kad nodokļu maksātāja amatpersona pati kādu iemeslu dēļ nevēlas parakstīt un iesniegt EDS deklarācijas, viņai ir visas tiesības un iespējas VID iesniegt pilnvarojumu to darīt citai personai. Ja VID būs saņēmis no nodokļu maksātāja amatpersonas pilnvarojumu dokumentus iesniegt citai pilnvarotai personai, tad šī persona arī EDS varēs iesniegt un parakstīt visus nodokļu maksātāja dokumentus. VID mājaslapā pieejami šo pilnvarojumu paraugi.
„Dienas biznesa” publikācijā minētais, ka „Tiesību pārvaldnieks var būt tikai uzņēmumu vadītājs (amatpersona) un tikai vienam lietotājam var būt pilnas tiesības iesniegt dokumentus, kas parasti ir uzņēmuma vadītājs, un tā kā reāli darbu veic un atskaites EDS iesniedz grāmatvedis, tad tas nozīmē patstāvīgi strādāt ar cita lietotāja identitāti, svešiem piekļuves kodiem. Īpaši tas ir jūtams, kad uzņēmuma grāmatvedību veic ārpakalpojuma sniedzējs”, neatbilst patiesībai. Lai cita persona, kura nav nodokļu maksātāja amatpersona, nodokļu maksātāja vārdā varētu sagatavot un iesniegt deklarācijas EDS, šai personai nav jāstrādā sistēmā ar cita lietotāja identitāti, svešiem piekļuves punktiem, jo nodokļu maksātāja amatpersonai ir iespēja piereģistrēt konkrētu personu kā EDS lietotāju un iesniegt pilnvarojumu deklarāciju iesniegšanai VID. Par šādu iespēju nodokļu maksātāji sistemātiski tiek informēti gan rīkotajos semināros, gan arī sniedzot konsultācijas individuāli.
VID neatbalsta un nekad neatbalstīs personas identifikatora un piekļuves koda nodošanu trešajai personai un tas atrunāts arī līgumā, kas tiek noslēgts par EDS lietošanu. VID aicina nodokļu maksātāju amatpersonas nenodot savu sistēmas identifikatoru un paroli kādai citai personai, jo tas var radīt sekas, piemēram, no amatpersonas var tikt lūgts sniegt paskaidrojumus par deklarācijā iekļauto informāciju, kuru amatpersona var nebūt redzējusi, ja savu identifikatoru un paroli nodevusi lietošanai citai personai, bet VID rīcībā ir informācija, ka šo deklarāciju iesniegusi un parakstījusi nodokļu maksātāja amatpersona.
Vai juridisko personu apkalpošana klientu apkalpošanas zālē netiek nodalīta no fizisko personu apkalpošanas?
Lai nodrošinātu ērtāku un ātrāku klientu apkalpošanu VID klientu apkalpošanas centros jau šobrīd klientu apkalpošanas zālēs darbs tiek organizēts atkarībā no klientu skaita zālē, proti, saspringtajā laika periodā, kad klientu apkalpošanas zālēs ir daudz klientu, juridisko personu apkalpošana tiek nodalīta no fizisko personu apkalpošanas. Šobrīd visos lielākajos VID klientu apkalpošanas centros juridisko personu apkalpošana ir nodalīta no fizisko personu apkalpošanas, kā arī ir atsevišķi izveidota darba vieta, kurā no nodokļu maksātājiem tiek pieņemti vai izsniegti sagatavotie dokumenti, lai šādos gadījumos klientiem nebūtu jāstāv vienā rindā ar klientiem, kuri vēlas saņemt, piemēram, konsultāciju.
„Dienas biznesa” publikācijā minēts, ka VID Pārdaugavas klientu apkalpošanas centrā juridisko personu apkalpošana nav nodalīta un ka rindā jāsēž divas stundas, lai varētu iesniegt vai saņemt dokumentus. Šī informācija ir nekorekta, jo juridisko personu apkalpošana VID Pārdaugavas klientu apkalpošanas centrā tika nodalīta no 2013.gada 19.februāra, kad palielinājās ikdienas apmeklētāju skaits klientu apkalpošanas zālē.
VID Pārdaugavas klientu apkalpošanas centrs ir viens no lielākajiem klientu apkalpošanas centriem Latvijā, kurā novērots liels klientu skaita pieplūdums 2013.gada februārī. Rūpējoties par klientu ērtībām un cenšoties piedāvāt ērtāku un ātrāku apkalpošanu, VID Pārdaugavas klientu apkalpošanas centra klientu apkalpošanas zālē no 2013.gada 1.marta strādā zāles administrators, kurš palīdz klientiem izvēlēties pareizo izvēlni elektroniskajā rindu regulatorā, kā arī sniedz nepieciešamo pirmo informāciju klientam.
EDS iespējas un pakalpojumi
Pēc pārskatiem nav jādodas uz VID klientu apkalpošanas centru
VID ne tikai pilnveido un aktualizē EDS iesniedzamos pārskatus un deklarācijas, bet strādā pie tā, lai nodokļu maksātājam, izmantojot EDS, bez obligāto pārskatu un deklarāciju iesniegšanas būtu pieejami arī citi pakalpojumi.
Nodokļu maksātājam EDS Nodokļu maksātāju datu sistēmā ir pieejami divi pārskati, kas atspoguļo tā norēķinus ar budžetu, tie ir, „Atlikumu vēsture”, kuru nodokļu maksātājs var pieprasīt par konkrētu periodu, pa nodokļu veidiem un „Budžeta maksājumu nomaksas stāvoklis” – informācija par nodokļu maksātāja nomaksas stāvokli uz pārskata pieprasīšanas datumu. Pieprasot minēto pārskatu, nodokļu maksātājam parādās pilna informācija, kāda tā ir VID nodokļu uzskaites sistēmā. Gadījumos, kad nodokļu maksātājam rodas jautājumi vai šaubas par šajos pārskatos iekļauto informāciju, viņam jāvēršas VID klientu apkalpošanas centrā, lai noskaidrotu un precizētu informāciju.
Jaunumi EDS 2013.gadā
Lai vienkāršotu un atvieglotu nodokļu maksātāju saistību kārtošanu, 2013. gadā EDS ir ieviesta jauna PVN deklarācijas elektroniskā forma, kurā ir apvienoti visi PVN deklarācijas pielikumi. Jaunajā formā ieviestas jaunas kontroles funkcijas, kas veic automātisku deklarācijā iekļautās informācijas kļūdu pārbaudi, tādējādi mazinot nodokļu maksātāju iespējas nejauši pieļaut pārrakstīšanās kļūdas.
Tuvākajā nākotnē EDS plānots izveidot divpusēju savstarpējās saziņas platformu, lai VID informētu nodokļu maksātājus par jebkuru juridiski saistošu dokumentu – pieņemtiem administratīvajiem aktiem, lēmumiem un citiem dokumentiem. Realizējot šo risinājumu, VID izdotais dokuments adresātam nonāks uzreiz pēc tā ievietošanas sistēmā.
Šogad plānots realizēt risinājumu, lai EDS reģistrēto lietotāju autentifikācija būtu iespējama arī no mājaslapas www.latvija.lv. Tādējādi nodokļu maksātājam – reģistrētam EDS lietotājam nebūtu jāatceras EDS identifikators un parole, bet būtu iespēja autentificēties un strādāt EDS, izmantojot banku autentifikācijas mehānismu.
Domājot par jauniem pakalpojumiem, 2013. gadā plānots ieviest EDS lietotāju automātisku brīdināšanu par nodokļu parādiem, neiesniegtajiem pārskatiem un deklarācijām, kā arī citām neizpildītām saistībām, proti, ik reizi, kad lietotājs pieslēgsies sistēmai, sistēma brīdinās lietotāju par neizpildītām saistībām.
Saskaņā ar plānotajām izmaiņām normatīvajos aktos, kas paredz no 2014.gada 1.jūnija ieviest elektroniskās algas nodokļu grāmatiņas, tiks realizēts tehniskais risinājums EDS, lai tajā būtu pieejama informācija par nodokļu atvieglojumiem, kuri pienākas nodokļu maksātājam. Ieviešot elektroniskās algas nodokļu grāmatiņas, grāmatvežiem nebūs jāveic algas nodokļu grāmatiņu uzskaiti un glabāšanu, jebkuras izmaiņas algas nodokļu grāmatiņās darba devējam tiks paziņotas elektroniski, tādējādi būtiski atvieglojot iedzīvotāju ienākuma nodokļa aprēķinu un mazinot iespēju, ka darba ņēmējam nekorekti tiek aprēķināts minētais nodoklis.
http://www.vid.gov.lv/default.aspx?tabid=7&id=15&oid=91023
VGK
Kādas iespējas nodokļu maksātājiem piedāvā Elektroniskās deklarēšanas sistēma jeb EDS? К записям
Закрыть