Lūdzu padomu- NĪ izīrēšana un gr-ba vienk. ieraksta sistēmā
Ļoti ceru uz jūsu palīdzību dažādu neskaidru ar grāmatvedību saistītu jautājumu atrisināšanā. Tātad situācija – īpašumā ir divi dzīvokļi, kurus izīrējam. Īpašumi nav pirkti no saimnieciskās darbības konta, bet, sākot to izīrēšanu, tie ir piereģistrēti VIDā, kā „izīrēšanas objekts”.Esmu reģistrējusies arī kā saimnieciskās darbības veicējs, tātad viss notiek oficiāli . Grāmatvedība tiek kārtota vienkāršā ieraksta sistēmā. Manas neskaidrības:
Vai tādas izmaksas, kā Valsts kancelejas nodeva NĪ reģistrācijai zemesgrāmatai un valsts nodeva, kad NĪ pārreģistrē uz sevi pēc tās iegādes var attiecināt kā saimnieciskās darbības izdevumus? Vai tas tomēr būtu darāms tikai tad, ja arī NĪ būtu pirkts no saimnieciskās darbības konta?
Jau iepriekšējos forumos izpētīju, ka dzīvokļa amortizāciju var rēķināt katru mēnesi (tādējādi palielinās izdevumu sadaļa un nav jāmaksā Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, ar ko ļoti negribas ķēpāties). Bet kas tad notiek, kad savelk kopā gada atskaiti? Pēc būtības tur taču ir vieta, kur ierakstīt amortizācijas summu? Sanāk tad, ka žurnālā tas tiek rakstīts katru mēnesi, bet beigās deklarācijā ieraksta tāpat bez un tad pieliek klāt attiecīgajā ailē?
Ja īpašumā ir 2 dzīvokļi un tie abi tiek izīrēti (izmantoti saimnieciskai darbībai), vai tiem abiem obligāti jārēķina amortizācija? Vienkārši cik zinu, ja kādreiz būs doma kādu no tiem pārdot, valstij būs jāmaksā visa amortizācija....
Ja dzīvoklis pirkts galīgi neremontēts un tiek uztaisīts remonts, remonta izdevumus rakstu žurnālā kā attiecināmās izmaksas. Bet vai vajag arī kaut kā veikt pamatlīdzekļa (šajā gadījumā paša dzīvokļa) pārvērtēšanu?
Jau iepriekš milzum liels paldies par manu „apskaidrošanu”!